Wednesday, December 26, 2007

kesian jiran aku

kesian jiran aku.sudah jatuh miskin.buat masa ini lah.aku sokong usul untuk membatalkan pakaian seragam sekolah.macam kat US.anak dia ada empat orang dan keempat empatnya masih bersekekolah.semalam dia cakap dengan mak aku.dia habis belanja lebih enam ratus dari gaji dia yang sudah naikkan 35% oleh atuk dolah.ptui!Esok katanya.nak pegi bayar duit yuran dan buku.lagi RM 800 pulak nak keluar.

sekarang sudah RM 1400 dia belanja.itu baru untuk sekolah kebangsaan..sekolah agama?lagi duit.kesian aku tengok jiran aku.

aku tengok adik aku punya list untuk bayaran sekolan ada macam macam, selain dari yuran sekolah yang dah kena mansuh.tahun lepas kata bapak aku,yuran pibg rm 50 aja.tapi tahun ni dah jadi 100.kejadah?

lagi ada pulak buku kerja and buku kerja khas,bukan kerajaan dah mansuh penggunaan buku kerja yang jadahnya tak menafaat sangat ni?kalau nak pakai sangat buku kerja.tak payah bagi buku teks yang btw free tuh.
lagi kena paksa beli baju sukan baru.bapak aku cakap, yang tahun lepas dok ada lagi.muat pon nak pakai.sekolah kata ini peraturan. kita kasi lengan panjang utk pompuan. lagi pon ini baju ada logo baru. design baru.ptui!

dalam paper aku baca ari tuh.ada ibu bapa mengeluh pasal tak cukup duit nak beli persiapan anak2 sekolah dan mengharapkan duit bonus kerajaan.kejadahnya ada pulak yg bangkang katanya.simpanlah duit dari awal2, maka tak lah jadi haru biru macam sekarang.asyik nak bonus ajer.

aku rasa nak tempeleng ajer kepala orang tuh.dia tak sedar orang melayu mana pandai simpan duit.itu satu.lagi pulak.kalau ada dia simpan pon,dah habis masa raya tuh hari.kau ingat anak2 dia tak merenegek nak baju baru.duit isnusran kereta lagi.duit balik kampung.takkan tak balik kampung.apa gila ker kau?

apa pon.memang kesianlah jiran aku.pasal dia nak pinjaman kat bank express katanya.tiga hari boleh dapat duit.tapi dari bulan lepas dia tak dapat jawapan apa2 pon dari bank2 yang dia pergi memohon.semuanya reject.last2 korang tahu apa dia buat? dia pegi cari ceti / along. besok dapat duit katanya.

1 comment:

  1. sebenarnya tiba untk aku series dan bercakap tanpa mengikut emosi.

    susah ibu adalah punca air yang masin aku keluar dari retina milik tuhan.

    moga ibu semua apa pun masuk ke syurga Tuhan.

    Amin.








    mak sihat tak kat kampung..

    ReplyDelete